Vrijdag 20 oktober 2023 en zaterdag 28 oktober 2023
Onderstaande foto’s kunnen als heftig worden ervaren. Het is een weergave van de discrepantie tussen “verslaafd aan pijnstillers” en “het verdrijven van verslaving”. Daar zit een bepaalde spanning in. Ik ben ermee aan het experimenteren geslagen. De volgende foto’s zijn een eerste aanzet. Ter verduidelijking de verklaring van de aanwezige symbolen: lepel (met de paplepel ingenomen), je raakt er gewend aan om het in te nemen, zaadlobben van papaver: uitvlucht naar verdovende middelen, slakken: hoop, innerlijke kracht, pillenstrippen: zo schoon en onschuldig, kleur verf: hard en beschuldigend, voodoospijkers: verdrijven van de verslaving. Kortom m.i. een geslaagd experiment.



Zondag 6 augustus 2023
Spontaan werk kan ook mij overvallen, dit olieverf met zand is met de kwast tot stand gekomen. Hoort nog een witte baklijst bij. Heel poëtisch en harmonisch werk.

Zaterdag 28 juli 2023
Lange tijd liep ik met de gedachte dat ik ooit moet gaan exposeren in het kunstenaarsdorp Ootmarsum maar voordat ik ergens ga exposeren, ga ik eerst de locatie bekijken. Zo ook dit weekend. Ootmarsum van verschillende kanten gehoord dat je daar moest zijn, een walhalla. Stoute schoenen aangetrokken en we zijn er dit weekend geweest. Wat een deceptie, stille straten en pleinen, gesloten galerieën, etc. Waar is de reuring?? Ik had echt verwacht dat straten tot diep in de avond vol zouden staan, Montmartre of zoiets, maar niks hoor. Gezeten op een terrasje waar nog een paar koppels aanwezig waren, bestelden we wat te eten. Op de menukaart stond de vermelding dat het mogelijk was een senioren menu te bestellen. Toen begon ik het te begrijpen. Doelgroep voor Ootmarsum zijn de senioren die nog wat te besteden hebben. Eten niet veel en houden dus wat over. Ook de omgeving van Ootmarsum is quiete en seniorengericht. Uitgestrekte maisvelden, weilanden en overal mooie bomen stralen een rust uit waarbij het gevoel je bekruipt van “ben ik al zo oud”. Een fietsroute is daar prima te doen bekijk dan ook meteen het kanaal Almelo Nordhorn. Prachtig kaarsrecht en boordevol waterlelies en gele plomp.
Weer even terug naar de kunst. Op onze hotelkamer zagen we een promotiefilmpje van Ootmarsum, bedroevend vrolijk gepresenteerd door een wulpse jongedame die aan de marktkoopman de kritische vraag stelde “is dit Kunst?” waarop de handelaar uiteraard bevestigde met “Ja dit is kunst”. Vervolgens wierp de camera een blik op frutsels die je ook bij de Action ziet staan.
Maar überhaupt bij de galerieën waar ik naar binnen keek, zag ik niet bepaald niveau. Eenvoudige werkjes, veel eerder interieurspul dan kunst. Glaswerk was het enige wat mij kon bekoren, maar dat was het dan. Nee, Ootmarsum is wat mij betreft door de mand gevallen, te veel gericht op commercieel en niet op werkelijke kunst.
Vrijdag 21 juli 2023
Even een zijsprong gemaakt. Het was niet de bedoeling maar er zat een scheur in de muur die ik met zand opvulde. Het resultaat mag er zijn en lijkt op het werk van Giacometti.

Zaterdag 31 december 2022
Voor 2023 is mijn voornemen dat 10% van mijn verkopen naar Stichting ALS Nederland gaat. In 2022 ging 10% van mijn verkopen naar het steunfonds voor Oekraïne en daarvoor ging 10% naar de Nierstichting. Kortom, kunst levert haar bijdrage.
Zaterdag 4 september 2021 Experimenteerdag
Mijn atelier is een broeikas van ideeën. Zo nu en dan zet ik mij aan om te experimenteren met de materialen die voor handen zijn. Het leidt tot verrassende resultaten. Over het algemeen staan in mijn atelier werken die nog niet gereed zijn, waar ik nog tijd voor nodig heb om het af te maken. Hieronder een aantal foto’s van lappen vastgelijmde verf (losse stukken), het lijkt wel een collage. Mogelijk dat ik de losse stukken vastlijm. De toepassing van zand betreft de realisatie van een transparante zandlaag, als ik later het zand verwijder dan blijven er korrels vastzitten met daaronder een verflaag. De verflaag moet zichtbaar zijn. Formaat van de doeken is 100 x 120 cm.
Zaterdag 28 augustus 2021
Mijn onderbewuste speelt met mij in vrije vormen. Mijn werkwijze verklaard.
Geen beperkingen, geen grenzen, geen richtlijnen, geen referentiekaders, maar gewoon los. Intuïtief schilderen met een hogere gevoelstoestand van de geest, zo omschrijf ik mijn werkwijze.
De vrijheid om geen vormen te gebruiken, is mede afhankelijk van mijn gevoelstoestand op een bepaald moment. Mijn schilderijen hebben slechts één enkele basis waaruit zij gecreëerd worden en die basis, dat ben ik. Elke keer als ik voor mijn ezel in mijn atelier sta en het doek mij uitnodigt om het paletmes op te pakken en de tube verf uit te knijpen, werk ik zonder voorop opgezet plan. Daarmee bereik ik dat de diepste onderlaag van mijn bewustzijn sturing geeft aan de kleurkeuze, de toegepaste techniek en het resultaat. Op dat moment overstijg ik mijzelf naar een optimaal niveau. Ik bereik een hoger bewustzijn en bevind mij in een trance. Deze trance komt voor mijn ogen in beeld en is een kleurrijke massa die bepaalt welke kleur ik moet gebruiken. Door het aanbrengen van de verf vloeit de trance over naar het doek en concretiseer ik mijn onderbewuste. Ik laat mij sturen door de “flow” waarin ik mij bevind. Na een aantal uren slaat de vermoeidheid toe.
Door het gebruik van zand voorkom ik dat ik terugval in schilderen zonder gevoel. Ik voorkom daarmee dat ik ga denken en structuur aanbreng. Zand is basis materiaal voor mijn schilderijen. Het wordt willekeurig aangebracht en heeft derhalve willekeurige effecten als ik daarop olieverf aanbreng.
Na ruim twee uur werken is mijn energie op. Doorgaan heeft als gevolg dat de ratio het overneemt en het resultaat van het doek bepaalt en dat is nu net wat ik niet wil.
Uitzondering om de regel te bevestigen vormt het schilderij Yggdrasil, bij het zien daarvan heeft de dichter Dirk Engelage een mooi gedicht geschreven.

13 juni 2021
Vandaag is het schilderij Mill #1/2021 (100 x 120 cm) onderwerp van bezinning. Reeds eerder heb ik op facebook gemeld dat dit schilderij totaal niet voldoet aan academische en technische eisen die aan een schilderij gesteld kunnen worden. Maar de power die ervan afstraalt is immens en is reden om niet verder te schilderen aan dit schilderij. “Daar staat de molen, eenzaam maar dapper in een wijde omgeving. Niets zal hem van zijn stuk brengen, standvastig en onbekommerd staat hij daar en toch heeft het tegelijkertijd iets vertederends.“
Het vertederende zit in het niet perfecte, het niet technische en de zachte kleuren. De molen mag er zijn zoals hij er bij staat, zachtmoedig. De stijl van dit schilderij is voor mij nieuw. Ik vraag mij af of ik deze kant op wil. Het is leuk zolang het tedere erin terug te vinden is en dat wordt mede bepaald door het schetsmatige, het onaffe.
Dit schilderij zie ik voorlopig als een keerpunt. Het figuratieve werk geeft voorlopig een nieuwe richting aan. Deze richting wordt naast het abstracte werk gevolgd. Immers het abstracte werk blijft nog steeds vol met nieuwe uitdagingen.
19 mei 2021
Via facebook ontmoette ik Dirk. Hij stelde voor zijn gedicht Yggdrasil toe te voegen aan het schilderij Boom #3/2021. Yggdrasil komt uit de Noorse Mythologie en stelt de wereldboom voor. Tekst van het gedicht sprak mij aan en daarom plaats ik het op mijn website.
12 mei 2021
In mijn atelier staat dit schilderij nog te drogen. Een figuratief schilderij met abstracte tendensen, beetje expressionistisch.


Op verzoek van een aantal vrienden voeg ik vandaag nog een filmpje toe aan deze pagina. Het betreft de creatie van Untitled # 5/2021. Zeg maar een broertje van Untitled #4/2021. Binnenkort volgt er meer.
Vandaag ga ik weer verder met het schilderij. Ik heb er een filmpje van gemaakt, zie hieronder.
In the movie you’ll see the creation of my oilpainting Untitled #4/2021, have a look.
Today I start with this blog. This artblog, as I call it, shows the developments of the art I’m making. I had some creative ideas to realize. Ofcourse abstract ideas which I have to visualize. It may sound strange to visualize an abstract idea, but in my head it sometimes happened. Then from my mind to the canvas or linen is a big challenge. Especially when ther’s too little time. But today I worked in my studio. I had some ideas to be worked out. I thought that, looking at the pictures that I had made from my work and analyses it, I found that in some paintings, some details are worth it to work it out. The paintings arise spontaneously and afterwards I see details which are so attractive beautiful that I have to do something with it.
First I’ve to start with the ground. If you have seen my paintings (see abstract expression) then you know that I usely use sand for a special effect with the surface. Using sand in different thicknesses will create more expression.
In this picture you see sand on linen, drying. Its glued and it will take a few days before I can go further. The ground is meant for this picture below. This picture is taken from a bigger painting which I create sometime ago.
So, these are the first steps to create a new painting. There are more paintings in the near future which I will analyse, and mayby to use them as a source of inspiration. First steps are made.